Escolta el programa sencer.
Escola Valenciana està teixint una xarxa de ràdios escolars.
A hores d’ara, més d’una vintena de centres educatius s’han sumat a la
iniciativa d’introduir la ràdio com a contingut pedagògic i la família de ràdioescoles va creixent progressivament,
des del Pinós (a la comarca del Vinalopó Mitjà) fins a les Coves de Vinromà (a
la Plana Alta). Aquesta iniciativa concep la ràdio com una eina més per a
transformar i millorar la qualitat educativa.
Usem la
paraula per a transmetre i compartir informació, i això ho podem fer com els
grans professionals de la comunicació i també, com ho aplica la comunitat
educativa a través de Ràdioescola.
Una experiència engrescadora en què escoltareu com d’important és la integració
de la ràdio en totes les àrees curriculars i nivells educatius. Un mitjà que
ofereix eines creatives als alumnes per a jugar, divertir-se, expressar-se,
treballar en equip, ser protagonistes amb les seues veus i aprendre.
Vora 120 persones s’han
impregnat de les experiències contades per mestres, alumnes i professionals del
món de la comunicació en el marc de la I Jornada de ràdio escolar organitzada per Escola Valenciana
a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València on han participat fent un programa
en directe els alumnes del centre públic de Catarroja, Jaume
Primer, els del CEIP Cervantes de València i els del Cremona d’Alaquàs. Els
xiquets raonen sobre la crisi econòmica i la corrupció; mostren la seua
preocupació pel canvi climàtic i se solidaritzen amb les persones refugiades
que creuen la mar per arribar a una Europa que, finalment, els aïlla amb
tanques. També interpreten algun conte dels Premis Sambori i proposen inventar
el gas de la felicitat per a tothom.
Escolta el fragment 'La paraula i la ràdio escolar'
El Mural compta amb la
col.laboració de Gemma Lluch, Professora titular en la Facultat de Filologia
Traducció i Comunicació de la Universitat de València i Doctora en Filologia. En
la Jornada de Radio Escola va fer un
Elogi de la Paraula que trobareu al seu bloc temàtic sobre narratives
paraliteràries i audiosivuals, pràctiques de lectura en la web 2.0 i literatura
infantil i juvenil: http://www.gemmalluch.com/elogi-de-la-paraula/
Lluch afirma que les
històries viuen entre nosaltres des del principi de la humanitat. Els éssers
humans sempre les hem contades a la família, als amics, als veïns o fins i tot
als desconeguts. Amb elles, teníem notícies de terres llunyanes, sabíem per què
una tempesta havia acabat amb la collita de tot un any o ens explicaven per què
una persona estimada havia mort. L’experiència es converteix en paraula i la
paraula, a força de repetir-la, forma una tradició. Una tradició narrativa que
ens ha ensenyat a parlar. Com amb els embarbussaments que han iniciat
generacions d’infants en el domini de la llengua o els refranys i dites populars.
A tall d’exemple escoltareu les veus de Pep Gimeno, Botifarra, i el contacontes
Llorenç Gimènez.
La paraula és també memòria
de les persones que l’han teixit, que l’han construït amb esforç per a
nosaltres. El Mural mostra algunes d’aquestes veus: els homenots Enric Valor i
Vicent Andrés Estellés.
Vos
imagineu una ràdio pública capaç d’abastir tots els nostres pobles i comarques,
que faça programació infantil i que implique en la seua elaboració a les
escoles? Doncs, això fou possible en els primers anys d’existència de la ràdio
valenciana, Ràdio Nou, amb el programa El Trencanous. Escoltareu el so
d’aquella primera i única experiència de programació adreçada als xiquets quan
encara no ens havíem submergit en el món digital, en els anys 90 del segle
passat, amb Carles Cano, escriptor, contacontes i guionista de la primera
edició del Babalà en la televisió valenciana que va idear el Trencanous en la
ràdio.
Aquest és
el Mural d’Escola Valenciana que porta vora dos anys fent ràdio amb temàtiques
que interesen als valencians. Un Mural de veus i de geografies que s’emet per
una trentena d’emissores i a través de diverses publicacions digitals. El
president de l’entitat cívica, Vicent Moreno, explica com va nàixer El Mural i
la iniciativa de bastir la xarxa de ràdio escolar. Les primeres provatures les
trobem en la dècada dels 80 quan un dels pioners, Emili Gascó, membre del
Col.lectiu d’Ensenyants de la Ribera, va posar en marxa Ràdio Pessic.
La ràdio local
i l’escolar van ben agafades de la mà tal i com explica Julio Gómez Vivo,
coordinador de Ràdio l’Om de Picassent i de la Xarxa Valenciana d’Emissores Municipals
i el CEIP Alfonso Iniesta de Banyeres de Mariola que prepara els seus alumnes
durant la setmana per tal de fer un programa en la ràdio del poble els
diumenges de matí.
Internet,
la web social, ens va portar un joguet nou a casa i a l’escola. En ocasions,
hem vist que en comptes de parlar de comunicació parlàvem de programes,
d’entorns… Captivats per les màquines no podem oblidar l’essència: la paraula.
Adquirir una competència oral i escrita. Treballar per uns ciutadans capaços de
comunicar, de posar paraules al que volen. Com diu la professora, Gemma Lluch: La ràdio ens retorna al rovell de l’ou,
perquè una paraula val més que 1.000 imatges.
El
programa posa la cirereta final amb el disc de Pau Alabajos, L’amor i la ferocitat (editat per
Metrònom- Bureo). L’estudiós de la música en valencia, Josep Vicent Frechina,
afirma que en aquest nou treball enregistrat a Nasvihlle, Alabajos planteja un
concepte diferent, de text i de música, al que ens tenia habituats i
interpel.la al públic amb una proposta nova i audaç. Una combinació acurada de
la pulsió de l’amor amb la inquietud sociopolítica. Al disc, a banda de sons
més elèctrics i de lletres més viscerals i contundents, Pau Alabajos li ret
homenatge a tres poetes, Salvador Espriu, Bartomeu Rosselló Pórcel i Vicent
Andrés Estellés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada