Presentació de l'anuari de l'Observatori Mediacatpuntcat al Col.legi Rector Peset de València el 3 de juliol de 2015.
El que fan els periodistes de l’anuari de l’observatori Mediacat és treballar de valent la nostra memòria trencadissa, perquè la capacitat retentiva de la societat sol ser un exercici fràgil quan no ens qüestionem el fet de viure instal·lats en l’amnèsia. Cada silenci mediàtic és una injecció dosificada d’anestèsia. Els silencis ens desconnecten els uns dels altres. Des del grup Barnils es practica allò tan obvi i tan fràgil de l’exercici del periodisme:
El que fan els periodistes de l’anuari de l’observatori Mediacat és treballar de valent la nostra memòria trencadissa, perquè la capacitat retentiva de la societat sol ser un exercici fràgil quan no ens qüestionem el fet de viure instal·lats en l’amnèsia. Cada silenci mediàtic és una injecció dosificada d’anestèsia. Els silencis ens desconnecten els uns dels altres. Des del grup Barnils es practica allò tan obvi i tan fràgil de l’exercici del periodisme:
- Contextualitzar la informació.
Anar a la recerca del que hi ha darrere dels fets. Cada fet noticiable porta una motxilla de circumstàncies.
- Contrastar totes les fonts.
Una informació sol tindre una cara A, una B i més.
- Investigar en la rebotiga de
la notícia. És a dir, no conformar-se amb el titular i escodrinyar el com,
quan, qui, on i per què. En aquest sentit, voldria destacar que potser les
informacions que arriben al periodista, a vegades, són indemostrables, perquè
el poder, l’oligopoli empresarial, impedeix amb tota la seua maquinària que
ho siguen. L’informador sap ben bé que els fets han ocorregut, però
no pot provar-ho. Parlant amb l’escriptor Ferran Torrent, em deia que tenia al calaix una quantitat ingent d’informacions provinents
dels budells de la corrupció al País Valencià. Com que no pot demostrar-los, el
que ell fa com a novel·lista és ficcionar la realitat. És a dir, alguns periodistes
que són també escriptors, o escriptors amb vocació periodística, poden fer eixe
exercici de creació que els permet dir tot allò que no poden afirmar en un mitjà
de comunicació com a notícia. Les companyes Empar Marco i Esperança Camps
també ficcionaren en el llibre Vertigen (Sembra Llibres) la narració de tot el procés de tancament de RTVV.
- Per a poder demostrar els fets
que s’investiguen cal tindre paciència i poques empreses de comunicació cultiven
eixa virtut. En nombrosos casos, tenint la informació de la font directa, no la
publiquen ni la investiguen perquè atempta directament contra els seus
interessos accionarials, publicitaris o de qualsevol altra mena. És el cas que
es relata en l’anuari sobre el TTIP, els tractats internacionals de comerç
entre Europa i els Estats Units, que es porten a terme sota un secretisme
absolut. Es produeix una filtració d’un informe essencial i els mitjans
convencionals, com a molt, redacten un breu que passa desapercebut. Tractats internacionals que si arriben a port afectaran les nostres vides quotidianes
en els drets laborals, el medi ambient, les pimes, l’agricultura... La paciència
per a investigar reclama esforç, aptitud, voluntat de difondre-la i
perseverança. Condicions que des del Grup Barnils els periodistes treballen a
consciència. Ningú ens ha assegurat que siga una tasca fácil. L’anuari de Mediacat, en aquest
context, és imprescindible i contribueix a l’apoderament dels periodistes. És a
dir, sí que es pot. I en aquests moments en què la ciutadania obri els ulls, s’apodera
i reacciona contra els abusos i l’opressió, resulta més necessari encara estar
a l’altura de les circumstàncies i oferir un periodisme que siga humà, compromés
i honest. Hi ha ara un fenomen comunicatiu ben interessant: microempreses, que
de manera associativa, cooperativa o col·laborativa amb els moviments socials,
creen diaris digitals que aposten pel periodisme rigorós i trenquen els
silencis del mitjans convencionals i massius.
Des del meu punt de vista hi ha tres
pilars sobre els quals se sostenen i es basteixen els silencis mediàtics en una
malla enrevessada.
- El primer seria la crisi
econòmica que afecta el sector de la informació i la comunicació, on les empreses
miren la manera de traure el cap i sobreviure del negoci. En aquest sentit vull
destacar el paper mordassa que té la publicitat en els mitjans i que
denuncia l’anuari de Mediacat. A banda de la publicitat de les multinacionals
que també poden ser accionistes dels mitjans, com ara Gas Natural, Iberdrola,
Endesa, etc., o dels mateixos bancs creditors del deute de l’empresa de
comunicació que té en els seus consells d’administració membres d’eixa entitat
bancària, em pregunte de quina manera es podria regular la publicitat
institucional. Potser caldria pendre-s’ho com una prioritat per tal d’evitar
que una emissora, un diari o un canal de televisió reba una subvenció que a
altres mitjans se’ls nega perquè els continguts no combreguen amb els
interessos particulars del partit o partits en el govern. Un periodista de El Mundo m’explicava que quan
el seu diari començà a investigar i publicar sobre el cas Gürtel en la trama valenciana, periodistes d’aquest diari que
participaven en tertúlies de Canal Nou deixaven de fer-ho de la nit al dia.
Aquest xantatge és intolerable i l’únic que fa es contribuir a la toxicitat
informativa. Cal per tant una desgovernamentalització dels mitjans. De
tots. Públics i privats.
- El segon pilar que sosté els
silencis mediàtics és el moviment de transformació de l’ecosistema comunicatiu.
Estem convivint en dos mons: el virtual i el físic. L’univers online i offline. Les empreses de mitjans viuen en eixe trànsit on la informació
sembla que ha de ser gratuïta en les xarxes, perquè algú ja fa anys va encetar
eixe meló i ara no sabem com tancar-lo. En aquest punt, voldria denunciar allò
que s’anomena “periodisme ciutadà” i que impregna les xarxes socials d’informacions
banals, falses, tremendistes o irreals. En tot cas, el que fan els ciutadans es
comunicar-se a través del ciberespai, llançar una informació testimonial, però
mai suplantaran la tasca del periodisme, que en el 2.0 té més feina: destriar
la palla de l’essència. I això no vol dir que no valore el poder de les xarxes
quan el ciutadà com a testimoni llança una imatge o una informació que li ha
arribat al centre dels fets. El soroll ensordidor de les xarxes socials és una
manera també de construir silencis. I això ho saben bé molts mitjans que
llancen alarmes innecessàries per tal de desviar l’atenció sobre allò que és important
o per a desgastar el contrincant ideològic o polític. Ho hem vist recentment amb el referèndum de Grècia o en el cas de Guillermo Zapata, en
què fins i tot la Fiscalia va actuar, podríem dir com a braç armat del govern
per tal d'imputar una persona per haver fet ús de la llibertat d’expressió fa quatre
anys amb unes piulades probablement desafortunades i lamentables, però que no
eren objecte de delicte, tal com va sentenciar el jutge de l’Audiència Nacional,
Santiago Pedraz.
- El tercer pilar on nidifiquen
els silencis mediàtics és la precarietat laboral. Sembla que
vivim immersos en un ERO global on els professionals més veterans i
experimentats són acomiadats de les seues empreses per ser substituïts per
joves contractats en condicions que reporten beneficis a l’empresa.
El debat i l’aprenentatge intergeneracional en les redaccions ha sigut durant
anys i panys un valor enriquidor del periodisme i ara això no existeix o està
en vies d’extinció. Mentre els periodistes d’ofici són expulsats del mercat
laboral centenars de joves es graduen en periodisme o comunicació audiovisual
des de les nombroses facultats existents, i es crea així un efecte embut que no
ens porta enlloc. Aquesta situació de saturació de periodistes sense feina i de
precarietat accentua la vulnerabilitat de la professió. Deia el
company de RTVV, ara secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic, Julià
Alvaro, que 'la vulnerabilitat fa que els periodistes traguen la bandera blanca
de la rendició i això explica fets injustificables com ara anar a una sala de
premsa on el president espanyol anuncia modificacions del seu govern en un
pantalla de plasma i sense preguntes'. Un fet ja habitual i incomprensible per
als informadors de la resta del món democràtic.
Imposar el silenci mediàtic
comporta repressió i censura i, per tant, vulneració de drets fonamentals per al
desenvolupament democràtic d’un país, la majoria, recollits en l’article 20 de
la constitució espanyola: dret d’expressió, dret a la informació plural i
veraç, a la protecció de la infància, a la intimitat, a la identitat
cultural... L’altra cara de la moneda és que no hi ha un accés igualitari als
mitjans per part de les bases socials ni tampoc pluralitat ideològica i
política.
Censura contra llibertat
d’expressió és una constant obsessiva en la història de la humanitat, ja siga
per raons ideològiques, religioses, militars, politiques, econòmiques... o
perquè els perpetradors de les tisorades volen ser més papistes que el papa.
El País Valencià ha sigut, especialment
en les darreres dues dècades, un paradís de silencis mediàtics, lingüístics, culturals
i socials de tota mena. Un paradís de silencis on tanquen els mitjans de comunicació
públics a colp policial. Un paradís on les agressions lingüístiques han sigut
quotidianes, on s’ha limitat la llibertat de pensament, s’ha atemptat contra la
nostra intel·ligència i ens han vetat el coneixement. Al marge dels mitjans
públics, si ens posem a analitzar el panorama comunicatiu del país, d’una
banda, i en la nostra llengua, d’una altra banda, la situació és crítica amb el
92 % dels treballadors de l’audiovisual sense faena. No hi ha ràdio ni televisió
d’àmbit territorial; ni rebem els senyals de TV3 ni de Catalunya Ràdio; des
dels 2008 fins ara s’han tancat més de 30 mitjans de comunicació. Mitjans
locals com ara Gandia TV o Info Tv, premsa comarcal que acaba ofegada pels entrebancs
polítics o la manca de suport institucional. La xarxa d’emissores municipals,
que en els anys noranta eren més de vint, ara només compta amb mitja dotzena;
les freqüències de TDT locals estan emetent il·legalment després de la
sentència del Tribunal Suprem del 2012 que les anul·lava per irregularitats en
les concessions que va fer el PP. Tot i això, continuen actives sense respectar
les condicions per a fer-ho, com ara producció pròpia, producció feta al territori
valencià, producció europea i un 25% d’ús del valencià en cada franja horària.
De premsa escrita en la nostra llengua tenim dues publicacions històriques, la
revista degana Saó i El Temps, també el diari Ara tot i que no es distribueix a tot el
país. En el ciberespai sí que hi ha més propostes: El Punt, La Directa, Vilaweb... i des de fa dos anys que roda
La Veu del País Valencià. La dieta
mediàtica, com li agrada dir a José Ignacio Pastor des d’ACICOM, és esquifida i
els ciutadans, famolencs, estem necessitats de vitamines i nutrients a dojo.
Està tot per fer. Però calma, haurem de bastir l’edifici mediàtic des dels fonaments,
no siga cosa que amb un pensat i fet, ens enfitem i hàgem d’anar a urgències.
Per poc que faça el nou govern, si ho fa de manera intel·ligent, el sistema
comunicatiu valencià i la seua dieta mediàtica, hauran de millorar.
La crisi que diuen que vivim ha
agegantat el debat sobre la dicotomia entre públic i privat. Ho relata l'anuari mediacat en el
reportatge dedicat a la desaparició de l’administració pública. Una seixentena
d’empreses públiques han sigut esborrades al País Valencià, entre les quals RTVV (tot i que està
en coma continua viva). Dicotomia entre la necessitat de mitjans d’informació
públics i els privats. Sembla que està fent fortuna l’opinió d’aquells que
mantenen la tesi que les televisions i ràdios públiques són una causa perduda.
La manipulació i la censura és lliguen a la directa influència dels partits
polítics i es resol que no hi ha res a fer. En canvi, els mitjans privats
apareixen com tot el contrari. A ells no se’ls relaciona amb un govern, ni a
les fortes pressions que es reben de tot l’arc polític. Per tant, seguint
aquest plantejament, les privades no són víctimes de la manipulació política i,
en conclusió, són mitjans lliures. Aquesta és la imatge que dissortadament està
molt arrelada a la societat. Una imatge que no és real, per molt que les premisses
siguen certes. Plantejar el món informatiu com una pel·lícula on en un costat
hi ha els bons, que són els privats, i en l’altre els roïns, que són els
públics, és simple, i fins i tot infantil o bé una cínica manipulació si qui ho
diu sap de què parla. (La televisió impossible -3i4 Edicions-). O és què l’activitat informativa de les cadenes privades
no està limitada pels interessos econòmics de la mateixa empresa? O més enllà,
pels interessos als quals puguen estar vinculats els accionistes?
Us llance preguntes més que
certeses. Reflexions sorgides de la lectura de l’informe de l'observatori crític dels mitjans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada